USA

Antall besøk: 1

Tidsrom: 29. juni og 2.-26. juli 2010
Anledning: Ferietur med Casper og Jo Arne

Ferieturen 2010 ble altså lagt til Nord-Amerika. Men starten på turen var et rent stress! Bare hør her:

Klokka 9 om morgenen lettet flyet fra Sola til Aberdeen. Vi landet klokka 9.05 britisk tid. Der måtte vi hente bagasjen, og sjekke inn på nytt, og da vi kom forbi sikkerhetskontrollen hadde vi bare en halvtime før flyet dro klokka 10.25. Transitt-tid: 1 t 20 min.

Flyet landet i Heathrow klokka 12.05. Svær flyplass, så det tok tid før vi endelig kunne gå av flyet, litt forsinket. Vi måtte bytte terminal ved å ta buss. Gjennom sikkerhetskontrollen, og sjekke oss inn på transfer check disk. Bare 15 minutter hadde vi før vi ble bedt om å gå til gaten. Klokka 13.35 begynte ombordstigningen i 747-400. Transitt-tid: 1 t 30 min.

Flyet ble en time forsinket, og landet ikke på John F. Kennedy før klokka 17.15 New York-tid. Ca 17.30 kunne vi hoppe av flyet, bare tre timer før neste fly til Canada lettet. Og det på en ANNEN flyplass! Passkontrollen var et mareritt! Vi sto og stampet i kø i over 1 time, og da vi endelig hadde kommet oss inn i USA, var det bare 1 t 30 min til flyet lettet. Og anbefalt innsjekk til utlandet er 2 timer før. Vi fant en gul taxi og kom oss til LaGuardia flyplass og løp som en gal til innsjekk og fikk ekspedert bagasjen vår. De stengte innsjekken bare fem minutter etter. Transitt-tid: 3 timer (inkludert lang passkø og bytte av flyplass!) + 1 time ekstra pga at flyet vårt til Toronto ble forsinket. Vi var sikre på at vi skulle miste flyet!

Dette er oss etter at vi fant ut at vi ikke mistet Toronto-flyet...

Etter å ha vært i Canada, gikk vi over Rainbow Bridge i Niagara Falls til USA. Vi fortsatte å nyte fossene på amerikansk side - bl.a. ved å ta båt helt frem til fossene. Det heter ikke "du blir kanskje våt". Du BLIR våt av de ekstremme nedslagene fra fossene! Men opplevelsen var verdt det å bli våt!

Vi fortsatte turen med å ta fly fra Niagara Falls til Washington D.C. Her fikk vi oppleve feiringen av uavhengighetsdagen 4. juli, som er USAs nasjonaldag. Og skal si amerikanerne er patriotiske! Dagen ble avsluttet med et storslått fyrverkeri som varte i 20 minutter!

Turen fortsatte med at vi tok tog til New York hvor vi møtte Jo Arne, og tilbrakte 6 dager der. New York er en svær, men spennende by med massevis å se. Dessverre fikk vi ikke sett alt, men vi kan jo alltids ta en ny tur til byen senere!

Meg i Times Square, New York...

Etter New York tok vi fly til Los Angeles og tilbrakte noen få dager ved stranda før vi leide bil og kjørte til Mexico-grensa, og videre til Las Vegas et par dager, så fortsatte vi til Grand Canyon. Las Vegas var et tøft sted å besøke med massevis av ting som skjer hele tiden! Dessverre ble jeg ikke rik... Etter Las Vegas og Grand Canyon dro vi tilbake til Los Angeles de siste dagene før vi dro hjem.

Disse sidene er © Arnstein Overøye 2005-2012.
Kopiering og publisering av bilder uten tillatelse er forbudt.