Tyskland

Besøk nr 1

Tidsrom: Juli 1991
Anledning: Svipptur fra Danmark med familien

Mens vi ferierte i Svendborg tok vi oss en svipptur med ferje fra Fåborg til Gelting i Tyskland. Derfra reiste vi videre til Flensburg og tok et kort besøk i byen før vi kjørte til en svær butikk som vi kjøpte billige varer fra. Husker at vi kjøpte tannkrem i en åtte-pakning.

Den gamle Daihatsuen i 169 km/t...

Besøk nr 2

Tidsrom: En dag mellom 16. og 22. juli 2000
Anledning: Svipptur fra Danmark med gutta

Etter å ha besøkt Sverige og Danmark det året sto Tyskland nå for tur. Vi testa først ut bilene våre på Autobahn før vi snudde og kjørte til grensebutikken i Harrislee helt nord i landet og hamstret kasser med brus og kilovis med snop på vei tilbake. Jeg fikk med meg 1 kasse brus (24 bokser) + noen kilo snop...

Besøk nr 3

Tidsrom: 3. august 2002
Anledning: Svipptur fra Danmark som støttekontakt

Jeg og gutten som jeg var støttekontakt for ønsket å ta en dagstur til Hamburg i Tyskland for å besøke byen og se oss litt om der før vi returnerte og stoppet ved grensebutikken i Harrislee på vei tilbake til Danmark. Denne gangen kjøpte jeg 2 kasser brus (48 bokser)...

Det var på denne turen jeg handlet med euro for første gang.

Meg ved grensa til Tyskland

Besøk nr 4

Tidsrom: 7.-8. og 17.-18. juli 2003
Anledning: Ferietur med en familie

Vi overnattet ved Falckenburg, ikke langt fra grensa til Nederland, på vei til Paris. På hjemreisen stoppet vi i den flotte, gamle byen Cochem ikke langt øst fra Luxembourg. Byen var så lite og koselig og nesten eventyrlig. Oppe i en liten ås var det bygd en middelalderborg som vi også besøkte. På vei til Danmark stoppet vi, ja riktig, ved grensebutikken i Harrislee. 3 kasser brus (72 bokser) fikk jeg med meg denne gangen...

Besøk nr 5

Tidsrom: 2.-4. juli 2004
Anledning: Ferietur sammen med Asbjørn

Vi overnattet et par dager i Bremen for å kunne besøke Nord-Europas største innendørs fornøyelsespark Space Center. Det var et ganske interessant besøk - alt var så futuristisk der inne. Mest interessant var en berg- og dalbane som på en måte var en slags halv-simulator. Banen er ekte nok, men alle får en skjerm tredd over hodet på dem og der får vi se en helt annen bane enn vi faktisk kjørte på. Bevegelsene i skjermen følger imidlertid den ekte banens svinger og kurver, så man kan trygt si at spenningen ved å ta turen ble forsterket takket være skjermene.

Besøk nr 6

Tidsrom: 25.-29. september 2006
Anledning: Skoletur som lærer

Så fikk jeg oppleve det jeg ikke trodde jeg skulle få oppleve så raskt - min første utenlandstur som lærer sammen med elever. Vi besøkte skolen for rullestolbrukere i Rheydt, ikke langt fra Mönchengladbach i forbindelse med Comenius-prosjektet. Comenius-prosjektet går ut på at elever og lærere fra utvalgte spesialskoler i Europa holder en kommunikasjon på tvers av grensene, og er støttet av EU. Både vi lærere og elever har hatt et meget interessant opphold i de fem dagene vi var der.

Besøk nr 7

Tidsrom: 24. november 2007
Anledning: Helge-cruise med "Color Fantasy"

Min kamerat, Kenneth, sto i spissen og arrangerte en helge-cruise, med julebord, i skipet "Color Fantasy" til Kiel. Turen ble bestilt allerede januar 2007, så vi var ute i god tid før! Tilsammen var vi ca 20 personer som reiste sammen. Skipet var ganske eventyrlig å reise med, spekket med innhold og aktiviteter. Oppholdet i Kiel var på bare fire timer, før vi dro tilbake til Norge igjen. Man kan godt si at skipet var selve målet med reisen!

Besøk nr 8

Tidsrom: 9. juli 2008
Anledning: Ferietur med Jim

Jeg og Jim dro til Tyskland for å bytte fly videre til Dubai og Shanghai, men vi forlot flyplassen og besøkte byen Frankfurt mens vi ventet på neste fly, så dette teller som et nytt besøk! :-p

Byen Cochem med middelalderborgen bak

Besøk nr 9

Tidsrom: 6.-7. og 26.-27. juli 2009
Anledning: Ferietur med Casper

På vei til Øst-Europa, kjørte jeg og Casper helt frem til Dresden, nær den tsjekkiske grensa for å overnatte der før vi dro videre til Praha.

Hjemreisen var ganske hard. Vi kom direkte fra Italia og Østerrike inn til Tyskland og satset etter hvert på å kjøre gjennom så store deler av landet som mulig for å få kortere vei til Hirtshals. Likevel stoppet vi et par steder; utenfor München for å besøke Allianz Arena, det utrolig flotte stadionet, og en liten by som heter Arnstein(!) ikke langt fra Nürnberg. Deretter kjørte vi om natta helt frem til danskegrensa og ventet på at butikken skulle åpne og vi kunne drive harryhandel... 3 kasser med 72 bokser ble resultatet.

Arnstein i Arnstein

Besøk nr 10

Tidsrom: 24. februar 2010
Anledning: Cruise med Color Magic

I vinterferien dro jeg og Asbjørn på cruise med Color Magic fra Oslo til Kiel. Vi tilbrakte bare fire timer i Kiel og gikk rundt i gatene, før vi dro tilbake til Norge (for så å reise videre til Sverige).

Disse sidene er © Arnstein Overøye 2005-2012.
Kopiering og publisering av bilder uten tillatelse er forbudt.