England

Besøk nr 1

Tidsrom: Juni 1997
Anledning: Speidertur med 24. Stavanger Bekkefaret KFUM

24. Stavanger Bekkefaret KFUM arrangerte en enukes speidertur til England. Vi tok Color Line fra Stavanger til Newcastle. Samme dag som vi ankom Newcastle tok vi en tur til vannparken Wet'n'Wild like ved utenlandsterminalen. Vi brukte de neste seks dagene på å reise med buss til York, Leeds og videre vestover - og nordover... Og til slutt østover til Newcastle igjen. Husker dessverre ikke hvilke andre byer vi besøkte...

Meg og Arvid i innbytterbenken på Old Trafford

Besøk nr 2

Tidsrom: 2.-6. mars 2001
Anledning: Tur med Stavanger Døves menighet

Jeg reiste sammen med Stavanger Døves menighet til Manchester og traff døves menigheter fra både Bergen og ålesund der. Vi var på besøk hos de to døves menighetene i Manchester, den angeliske og den katolske menigheten. Det var et svært interessant besøk hvor jeg kunne snakke med døve fra England - og lære meg engelsk tegnspråk, såkalt BSL (British Sign Language). Vi så også en fotballkamp mellom Manchester City og Southampton (en av oss kjente en nordmann som spilte for Southampton, så vi fikk gratisbilletter til den kampen). Southampton vant 1-0.

På slutten av besøket tok jeg meg en tur sammen med Arvid Støyva til Old Trafford, Manchester Uniteds hjemmebane. Og jeg kan love dere: stadionet var gigantisk og flott! Vi fikk gratis adgang til museet fordi vi var døve - og fikk til og med en guide som kunne tegnspråk. Snakker om service!

Besøk nr 3

Tidsrom: 2.-6. april 2004
Anledning: Tur med Stavanger Døves menighet

Vi gjentok besøket i Manchester fra 2001, og denne gangen var vi med på en tur til Lake District, en times kjøretur nord for Manchester. Lake District er et flott område med fine, gamle småbyer og flott natur. Det var godt å treffe igjen gamle kjente fra 2001 - og jeg håper vi snart reiser dit igjen for å møte dem igjen...

Meg ved døra til Concorden

Besøk nr 4

Tidsrom: 12.-15., 18.-20. og 22.-28. juli 2004
Anledning: Ferietur med Asbjørn

England ble altså det siste landet vi ankom i vår 4 ukers lange ferietur. Vi ankom Folkestone med tog fra Calais under Den engelske kanal. Ankomsten til England med min bil ble litt av en utfordring for meg, for Nå måtte jeg omstille meg til venstrekjøringen. Her var det ingen vei tilbake... Bortsett fra å betale 2300 kr for billett tilbake til Frankrike og høyrekjøringen igjen. Nei, jeg satset på å omstille meg likevel. Heldigvis førte veien fra togterminalen direkte til motorveien, så det var ikke en så stor omstilling for meg til å begynne med. Vi kjørte et godt stykke til litt vest for London hvor jeg nå måtte kjøre av motorveien og kjøre på venstre side av veien for alvor. En campingplass var neimen ikke lett å finne der, og vi brukte sju timer på å finne en campingplass...

Vi brukte en dag på å besøke London, og vi så bl.a. BigBen, Downing Street 10, Tower of London, London Bridge, og litt til. Ja, jeg vet at vi burde brukt to-tre dager på å se oss rundt i London, men vi har jo flere muligheter i livet...

Etter oppholdet ved London kjørte vi vestover og så Stonehenge før vi kjørte inn i Wales. Fra Wales kjørte vi til Manchester, og besøkte Manchester internasjonale flyplass for moro skyld. Der fikk vi jammen meg se et Concorde-fly - og ikke nok med det, vi kunne gå inn i flyet for 10 pund! Snakker om flott fly!

Vi kjørte videre til Blackpool og besøkte fornøyelsesparken Pleasure Beach før vi fortsatte nordover til Skottland. Fra Skottland kjørte vi sørover langs østkysten til Goathland, som er bedre kjent som Aidensfield fra "Med hjartet på rette staden". Goathland stasjon er ikke bare kjent som Aidensfield stasjon, men også som Galtvang stasjon fra Harry Potter. Etter oppholdet i Goathland kjørte vi til Newcastle og tilbrakte noen dager der for å slappe av etter fire uker med kjøring og atter kjøring. Vi tok Fjord Line tilbake til Stavanger - og bilen min hadde gått 4969,5 km i hele ferieturen...

Besøk nr 5

Tidsrom: 24. mars 2007
Anledning: Minicruise til Newcastle

Vi var flere døve fra Bergen og Stavanger som bestilte en minicruise med DFDS Seaways til Newcastle hvor vi bl.a. skulle sove ombord i tre netter, og dra på tur til Newcastle by to ganger. Dessverre var det motortrøbbel i Bergen, så ferja ble fire timer forsinket, og ferja ankom ikke Stavanger før klokka var 4 om natta. Forsinkelsen medførte at det ikke ble noen tur til byen fredagskveld likevel, så det ble bare tur på lørdag. Da dro flere av oss til Metro Centre, Europas største handelsenter. Vi tilbrakte noen timer der før vi dro tilbake til ferja og seilte hjemover.

Jeg overlevde The Magic Roundabout!

Besøk nr 6

Tidsrom: 7., 10.-14. og 18.-27. juli 2007
Anledning: Ferietur med Casper og Asbjørn

Etter ferieturen med Asbjørn i 2004 ønsket vi å besøke England igjen, og vi bestemte oss for å gjøre det sommeren 2007. Denne gangen hadde vi med oss Casper. Vi dro direkte til Skottland etter å ha ankommet Newcastle med ferje. Etter Skottland dro vi direkte til Manchester og besøkte stadionet til Caspers favorittlag, Manchester United, nemlig Old Trafford. Til stor glede for ham! (Og ergerlse for Asbjørn som hater fotball, hysj hysj...)

Videre har vi besøkt fornøyelsesparken Alton Towers og prøvd mange forskjellige bra berg- og dalbaner, besøkt byen Derby i pøsregn og dratt videre til Wales.

Fra Wales kjørte vi først til Swindon for å prøve Magic Roundabout (se bildet), og deretter kjørte vi videre direkte til det lille tettstedet Laleham ved London. Vi dro på bytur i London, både med t-bane den ene dagen og med egen bil(!) den andre dagen. Det er imidlertid ikke så veldig lett å få kjørt i London, vi sto i bilkø og brukte 4-5 timer på 60 km.

Etter London dro vi nordover via Leeds til Newcastle og slappet av der resten av ferien. På den siste dagen kjørte jeg Casper til Newcastle flyplass, og først da vi kom fram uten å finne hans fly på rutetavla, oppdaget jeg at vi bommet på hjemreisen med en dag. Ferien vår ble dermed 1 dag lengre enn vi ventet...

Hele kjøreturen ble på 3882,6 km.

Disse sidene er © Arnstein Overøye 2005-2012.
Kopiering og publisering av bilder uten tillatelse er forbudt.